“Huligánoknak nincs helyük a stadionban” – interjú Kovács Zoltánnal

A Magyar Lelátó e heti adásának vendége Kovács Zoltán, az Újpest sportigazgatója. A korábbi közönségkedvenc számtalan témát érintő interjút adott műsorunknak, így többek között szóba került profi karrierje, az Újpest szurkolókkal való viszonya, Dárdai Pál szerepvállalása a magyar válogatottnál, valamint a lila-fehér klub átigazolási politikája is.

Hogyan emlékszel vissza a profi karrieredre? Mi legszebb és legkellemetlenebb élményed?

Kovács Zoltán: – Csupa pozitív élménnyel gazdagodtam, és az életem során ebből nagyon sokat merítek. És az, hogy ilyen ember lettem, nagyrészt a futballnak köszönhetem. Elégedett és boldog ember lehetek részben azért, hogy ennyi ideig profi futballista lehettem, másrészt pedig, hogy a 2008-as visszavonulásom óta is a profi labdarúgásban tevékenykedhetek.

Mi az, ami legelsőnek jut eszedbe az Újpest futballistájaként?

– Az életem első lila-fehér mezben lejátszott meccse – edzőmeccs volt – a Multi Rocco csapata ellen. És az a közeg, közönség, ami ott fogadott, egyszerűen fantasztikus volt, felejthetetlen élmény számomra. Itt igazán futballistának érezhettem magamat.

A szurkolók egyik kedvencévé váltál, milyen volt a kapcsolatod velük?

– Nagyon jó, szinte tökéletesnek mondható. Magam is sokszor találkoztam velük, beszélgettünk, mert kíváncsi voltam a lelki világukra. A klub iránt érzett hűségük, szeretetük fantasztikus, erre mindenképp büszkének kell lenni.

Azért is kérdeztük ezt, mert az utóbbi időben igencsak elmérgesedett a viszony nem csak az MLSZ, hanem néhány klub vezetése és a szurkolók között. Hogyan látod ezt a helyzetet?

Úgy gondolom, azon nem kell vitatkozni, hogy a lelátón rendnek kell uralkodnia, amibe természetesen belefér az, hogy az ultrák rendkívüli hangulatot teremtsenek a stadionban. Ellenben nem fér bele a verekedés és az erőszak. Igen, a nézőtéren sok a csúnya verbális megnyilatkozás, és persze ezt is meg lehet változtatni, de nem erőnek erejével, talán ezt az általános iskolában kéne elkezdeni. Ez nem csak az ultrákra jellemző, nem lehet csak rájuk fogni, hiszen a VIP páholyban is lehet hallani hasonlókat. Igaz, őket nem büntetik meg. Úgy gondolják, hogy megengedhetik maguknak, de szerintem nem, én legszívesebben kivezettetném őket. Viszont vannak olyan szurkolói csoportok, akiket huligánoknak nevezhetünk, nekik valóban nincs helyük a stadionokban.

Személyes tapasztalatból mondhatom, hogy ide, Újpestre bátran jöhetnek a családok, gyerekek. Én nagyon örülök például, ha a fiaim itt vannak és kijönnek a mérkőzésekre. Azt veszem észre, hogy nem arra figyelnek, hogy mit mondanak más szurkolók, de ha mégis megragad bennük, azaz én felelősségem, hogy elmagyarázzam nekik mi miért van, és hogy mire koncentráljanak. Tíz év múlva, ha szurkolók lesznek, nem azaz elvárás, hogy csúnyán beszélni és verekedni kell a stadionban, hanem az, hogy szeresse az Újpestet és szurkoljon a klubért.

Lassan folytatódik a magyar válogatott selejtező sorozata, mit gondolsz a nemzeti csapatunk jelenlegi teljesítményéről, helyzetéről, mit vársz tőlük?

Nagyon pozitívnak látom a jelenlegi helyzetet, mert jó a hangulat, a közeg. Dárdai Pál nem a levegőbe beszélt, hozzá is nagyon pozitívan viszonyulnak a játékosok, ez pedig megnyilvánult az eredményekben is. Ez a pozitív hangulat a szurkolókra, valamint a médiára is kihatott, és ez nagyon fontos, hogy ilyen támogatottsággal, háttérrel vágjanak neki a selejtezőknek.
Nagyon nehéz lesz, szokás szerint nagyon magasak az elvárások, de szerintem ki fog jutni a magyar válogatott. Egyszerűen nem lehet másképp hozzáállni, muszáj ezzel az attitűddel nekivágni. Én nem tudom elképzelni, hogy egy magyar ember úgy megy ki a stadionba, hogy nem hisz a válogatott sikerében, és abban, hogy kijutunk az Európa-bajnokságra.

Téged gyakorlatilag mindenki az Újpesttel azonosít, de azért tegyünk említést arról, hogy játszottál más csapatok is, például Kínában, ami az utóbbi időkben kedvelt állomás a magyar futballisták számára, legutóbbi példa Elek Ákos. Mit gondolsz, egy labdarúgó karrierjében, mekkora előrelépés lehet egy kínai kitérő, milyen motivációik vannak?

– Ákos egy nagyon jó ember, nagyon jó futballista, és az különösen szimpatikus számomra, hogy nem kertelt, nem a szakmaiságát emelte ki a kínai szerződésének, bár azért hozzá teszem, nincs mit szégyellnie a kínai labdarúgásnak és ezt tapasztalatból mondom. Sokat fejlődött a kínai foci, amit az is mutat, hogy világbajnok edzőket, vagy épp olyan játékosokat sikerült leigazolniuk, mint Drogba és Anelka. Ákos azért is nőtt nagyot a szememben, mert kiemelte, hogy ha kapott volna egy Bundesliga, Premier League ajánlatot kevesebb pénzért akkor azt választotta volna. Viszont ilyen lehetősége nem volt, Kínában pedig nagyon megfizetik, így ezt választotta. Nincs ebben semmi rossz, ő legalább nem kertelt, hiszen a profi futball a pénzről is szól, sőt, sajnos vagy nem sajnos már egyre jobban.

Miután befejezted aktív pályafutását, dolgoztál az Újpest utánpótlásánál, illetve sportigazgatóként, majd a DVTK sportigazgatója voltál, most megint Újpesten kötöttél ki, pedig még 2 év hátra volt a szerződésedből? Hogyhogy visszatértél?

Mikor 2010-ben az Újpest sportigazgatója lettem, akkor szó szerint belecsöppentem a közepébe. Főként válságkezelési feladataim voltak, hiszen a klub akkoriban igencsak csőd felé száguldott. Meg kellett felelni a szurkolóknak, eredményeket kellett felmutatni, közben a vezetőség hibáit is ki kellett javítani. De mindenből lehetett tanulni és voltak pozitív hozományai ennek az időszaknak, és azért összességében sikerült teljesíteni a célokat. Aztán egy évig szakkommentátorként tevékenykedtem és ekkor keresett meg a DVTK vezetősége a feladattal, és ezért nagyon hálás vagyok. Egy rivális klubtól „igazoltak”, ennek megfelelően az elején kaptam hideget-meleg főleg a szurkolók egy rétegétől, de ez azért érthető volt. Aztán később sikerült elfogadtatni magamat és nagyon szép időszakot tölthettem a Diósgyőrben, rendkívüli közegben dolgozhattam, amiért nagyon hálás vagyok és azért szép eredményeket is elértünk a csapattal. És igen, két év még hátra volt a szerződésemből, én kezdeményeztem a szerződésbontást március-április környékén, de akkor még nem volt konkrét ajánlatom sehonnan. Úgy voltam vele, hogy azt az évet még végig dolgozom a Diósgyőrnél, de úgy éreztem, hogy távozni szeretnék, arról hogy mi volt az igazi oka nem szeretnék beszélni.

Térjünk át kicsit a csapatra. Egyelőre itthon készül az együttes, de február elején Törökország felé veszik az irányt. Hogy áll most az Újpest a felkészülés közepén? Illetve mit vártok a Törökországi felkészüléstől?

– Főként az időjárási viszonyok miatt utazunk, illetve amiatt, hogy a lehető legerősebb csapatok ellen tudjunk játszani. Ezek ugye edzőmeccsek, de a színvonal és a csapatok erőssége meghaladja az nb1-es szintet és ez a bajnokságra megfelelő felkészülést jelent. Illetve van egy olyan cél is, hogy a finomhangolásokat nem csak a pályán, hanem a pályán kívül is meg tudjuk csinálni. Főként az étkezésekre gondolok, hiszen a szállodai körülmények között oda tudunk figyelni nem csak az egészséges étkezésre, hanem hogy mely játékosoknak kéne még picit hízni, vagy fogyni, dekagrammra pontosan. Ott teljesen professzionális körülmények között tudunk majd dolgozni. És bízom benne, hogy a játékosok azt is megértik, hogy ezekre itthon is oda kellene figyelni.

A felkészülést persze nagyban meghatározza, hogy milyen kerettel tudnak dolgozni. Mi az átigazolási stratégiátok milyen posztokra szeretnétek mindenképpen igazolni?

Az én tapasztalatom az, hogy az utóbbi időben sok olyan játékos fordult meg itt, akinek ajándék volt az, hogy magára húzhatta az Újpest mezét és hálásnak kell lennie ezért. Ezt a fajta „ajándékozást” szeretnénk megállítani, a szűrést szeretnénk sokkal komolyabban venni. Ezért is váltunk meg számos játékostól, próbajátékostól, mert az edzések színvonala is javult ezzel. Inkább legyünk kevesebben, de gyorsabban, magasabb intenzitással tudjunk edzeni, ami majd később a mérkőzéseken is meg fog látszani.

Te, mint sportigazgató mennyire szólhatsz bele, hogy kiket igazoljon le a klub?

– Vétójogunk van nekem is, illetve az edzőnek is, de a végső döntés a tulajdonos kezében van, hiszen az ő pénze. Nyilván mi azért vagyunk, hogy jót akarjunk a klubnak, a döntésekért felelősséget kell vállalni. Én merek dönteni, és ha rosszul döntök képes vagyok vállalni a felelősséget.

Duchatelet körül november óta zajlik a történet a klub eladása miatt, sok pletyka is felröppent az üggyel kapcsolatban – új érdeklődő Győri Tibor. Mi lesz a vége ennek? A tavaszi idényt azért nyilván jó lenne biztos háttérrel kezdeni.

– Ez nem az én asztalom, hozzám a sport szakma tartozik, én erre nem szeretnék és nem is tudok felelős választ adni. Győri Tibort ismerem, tudom, hogy jó ember, de nem tudom, hogy tárgyalásban állnak-e vele. A tulajdonos úr tud erre választ adni, az ő felelőssége, ha el akarja adni a klubot, ha nem.

Térjünk át kicsit a csapatra és a bajnoki szezonra. Az idény felénél a 6. helyen áll az Újpest, mennyire vagy elégedett az őszi teljesítménnyel?

– Ha a mutatott játékot nézem, akkor elégedettek lehetünk, mert domináns, jó futballt játszott a csapat, ez inkább a kidolgozott helyzetek száma bizonyítja, mintsem a rúgott gólok mennyisége, mert az tény, hogy nem sok. Ezzel szemben viszont kevés gólt kaptunk, tehát a szervezettségünket sem érheti kritika. Ami miatt kicsit hiányérzetem van az az, hogy nem állunk előrébb a tabellán, mert a játék képe alatt állhatnánk. Egyszerűen be kell rúgni a kidolgozott helyzeteket, és akkor előrébb kerülhetünk. És azért azt is hozzá kell tennünk, hogy kevés sérültünk volt az ősszel, ami egy szűk keretnél nagyon fontos.

Tavasszal mit vársz el a csapattól?

Minél előrébb végezni. Ez a csapat minden meccsen úgy léphet fel, hogy valós esélye van a végső győzelemre, ez ősszel is bebizonyosodott. Helyezésekbe nem szeretnék bocsátkozni. Az első helynek egyelőre még nincs realitása, de egy harmadik hellyel elégedett lennék, nagyon örülnék.

Végül még kicsit térjünk át Rád, és a jövődre, céljaidra. Szívesen maradnál végig az Újpest sportigazgatója?

– Folyamatosan tanulni, fejlődni szeretnék, majd meglátom milyen feladatok várnak rám. Ami biztos, hogy nem itt fogok megöregedni egy huzamban, folyamatosan, mondjuk olyan szinten, mint pl. Sir Alex Ferguson a Manchester Unitednél, ez Magyarországon már-már lehetetlen. Viszont nagyon örülnék, ha nagyon sokáig szolgálhatnám az Újpestet, de ez nem csak rajtam múlik.

 

 

Vető Dániel

“Huligánoknak nincs helyük a stadionban” – interjú Kovács Zoltánnal” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

